تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی صالحین زنده رود - مطالب مرداد 1394

سال اقتصادوفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی

مسكن مهروعده‌های دولت؛از حرف تا عمل

تاریخ:یکشنبه 4 مرداد 1394-01:10 ب.ظ

چرادولت یازدهم پاسخگوی اقشاركم وبی درآمدنیست ؟ فردای قیامت چه پاسخی میخواهندبدهند...؟

04/04/93

نماینده وزیر نیرو در امور مسکن مهر در بازدید از مسکن مهر فولاد شهر:
خدمات زیربنایی مسکن مهر اصفهان قابل تحسین است

مشاور و نماینده وزیر نیرو در امور مسکن مهر در بازدید از مسکن مهر فولاد شهر گفت: خدمات زیربنایی مسکن مهر اصفهان قابل تحسین و بیش از حد انتظار است.

خبرگزاری فارس: خدمات زیربنایی مسکن مهر اصفهان قابل تحسین است 

به گزارش خبرنگارایلنا از لنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان، امیر کمالی در بازدید از عملیات لوله گذاری خط انتقال آب و احداث مخازن 10 و 20 هزار متر مکعبی مسکن مهر فولاد شهر، عملیات لوله گذاری آب محله‌های E1، E2، E3 و محله‌های F، اجرای شبکه فرعی آب در محله CV، لوله‌گذاری فاضلاب محله‌های F، لوله گذاری کلکتور فاضلاب طرح مسکن مهر فولاد شهر با ابراز خرسندی از چگونگی اجرای این پروژه‌ها اعلام کرد: اجرای به موقع و اصولی این پروژه‌ها از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیش از حد انتظار بوده است و ارائه خدمات زیربنایی در بخش آب و فاضلاب به واحدهای مسکن مهر فولاد شهر از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قابل تحسین است.

مشاور و نماینده وزیر نیرو در امور مسکن مهر گفت: استان اصفهان همیشه در اجرای پروژه‌های بخش آب و فاضلاب جلوتر از برنامه است که این مهم بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به تخصیص اعتبارات به اجرای پروژه‌های زیربنایی در بخش آب و فاضلاب به واحدهای مسکن مهر تصریح کرد: وزارت نیرو درصدد است به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های زیر بنایی به واحدهای مسکن مهر اعتبارات لازم را از سوی دولت جذب نمایند که مطمئناً با جذب و تخصیص این اعتبارات پیشرفت قابل توجهی در تکمیل خدمات زیربنایی به واحدهای مسکن مهر حاصل می‌شود.

مشاور و نماینده وزیر نیرو در امور مسکن مهر گفت: احداث مخزن 20 هزار مترمکعبی و 10 هزار مترمکعبی آب مسکن مهر فولاد شهر که حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته بیانگر سعی و تلاش مسئولان امر در خدمات‌رسانی به واحدهای مسکن مهر به این منطقه است.

کمالی با بررسی چگونگی اجرای عملیات لوله‌گذاری کلکتور فاضلاب طرح مسکن مهر فولاد شهر اعلام کرد: عملیات لوله‌گذاری کلکتور فاضلاب طرح مسکن مهر فولاد شهر که به طول 9 هزار و 943 متر با هدف دفع فاضلاب طرح مسکن مهر اجرایی شده و در حال حاضر 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته قابل تحسین است، چراکه اجرای این عملیات کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را در بر دارد.

14/02/93

28021675541397310089.jpg51748429353028776261.jpgدربازدیدآقایان :احمدی وآذرنوش معاونت امورتعاون وكارشناس اداره تعاون،كارورفاه اجتماعی شهرستان لنجان ازشركت تعاونی فراگیرملی دهستانی صالحین زنده رود برسی ازدفاترمالی وروند فعالیتهای تعاونی انجام شد ...

کد خبر : 236975    
زمان مخابره :27/۱۲/1392  ساعت ۲۰ : ۹
 

قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر از آخرین جزئیات مالیات هر واحد مسکن مهر به مبلغ 300 هزار تومان، بیمه هر مترمربع 5200 تومان، افزایش تسهیلات بانکی از 22 میلیون تومان به 25 میلیون تومان و تبدیل بازپرداخت تسهیلات از 15 به 20 سال، بررسی دقیق مشکلات تعاونی ها و خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی امروز با اشاره به در 45 روز اخیر با توجه به پیگیری حوزه مجری طرح ویژه مسکن مهر و موافقت و دستورهای وزیر راه و شهرسازی اتفاقات خوشایندی رخ داده است، تصریح کرد: تاکنون دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر قرارداد منعقد کرده‌اند که از این تعداد دو میلیون واحد به مرحله اسکلت و سقف رسیده‌ است.
وی ابراز داشت: یک میلیون و 870 هزار واحد در مرحله سفت‌کاری و یک میلیون و 480 هزار واحد مرحله نازک‌کاری را پشت سر گذاشته‌اند.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و 130 هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده است و از این تعداد 690 هزار واحد دفترچه فروش اقساطی را گرفته اند.
اصغری مهرآبادی با تاکید بر اینکه در مدت اخیر بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن مهر با توجه به تعهدات دولت مبنی بر تکمیل و واگذاری مسکن مهر حل شده است، اظهار داشت: مالیات واحدهای مسکن مهر برای هر واحد 300 هزار تومان از سال 1388 در نظر گرفته شده بود که در برخی مواقع تا سقف سه میلیون تومان نیز دریافت می‌شد و این موضوع در جلسات متعدد رئیس سازمان امور مالیاتی و با حمایت و دستور وی مطلب حل شد و در بخشنامه‌‌‌ای به استان‌ها اعلام شد که مالیات حداکثر 300 هزار تومان دریافت شود و مبالغی که پیش از این به عنوان علی‌الحساب دریافت شده است بازگردانده شود و عیدی به سازندگان مسکن مهر و متقاضیان است.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر یادآور شد: کارگروهی برای بررسی و برطرف شدن مشکلات تعاونی های مسکن مهر با حضور وزرای راه وشهرسازی و تعاون جلساتی برگزارشد و در پی آن با حضور نمایندگان دو طرف ومدیران استانی جلسات متعددی مشکلات تعاونی ها احصا شد.
وی تصریح کرد: با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس بیمه مرکزی اعلام شد که برای هر متر مربع مسکن مهر 5200 تومان اخذ شود در حالی که در برخی استان‌ها 7 تا 11 هزار تومان گرفته شده است که بر اساس ابلاغ صورت گرفته در همه استان‌ها این نرخ یکسان سازی می‌شود.
اصغری مهرآبادی بیان کرد: در کارگروهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه‌ای مشترک به استان‌ها ارسال شد که عمده مشکلات تعاونی ها با این بخشنامه حل می‌شود و از اردیبهشت ماه 93 دور دوم بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر آغاز می‌شود.
وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی مهر 48 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که تاکنون 43 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ تامین شده است که از این میزان 4000 میلیارد تومان متعلق به بخش روستایی و مابقی مربوط به مسکن مهر شهری و بافت فرسوده است. همچنین 400 میلیارد تومان نیز برای واحدهای مسکونی خسارت دیده همچون سیل استان مازندران در نظر گرفته شد.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر گفت: دولت قبل در خصوص پرداخت 2000 میلیارد تومان تسهیلات در اسفند 1391 موافقت کرده بود که پرداخت این مبلغ در شورای پول و اعتباردولت یازدهم مجدد تصویب شد و مجموع اعتبار مسکن مهر به 50 هزار میلیارد تومان رسید.
وی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته به مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی اعتراض داشتیم که با تاکید رئیس جمهور بر انجام تعهدات دولت گذشته در حوزه مسکن مهر و پیگیری وزیر راه و شهرسازی موضوع بازپرداخت تسهیلات از 15 سال به 20 با در نظر گرفتن دوران مشارکت برای متقاضیانی که هنوز دفترچه اقساط خود را دریافت نکرده‌اند، مصوب شد.
اصغری مهرآبادی در ادامه به موافقت با پرداخت مبلغ 1100 میلیارد تومان اشاره کرد که این میزان برای پروژه‌های جدیدی بود که در سال 91 آغاز شده بود و بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات این واحد‌ها موافقت نکرده بود. اما پرداخت این مبلغ توسط کمیته اصلی مسکن مهر بررسی شد و مقرر شد این میزان که از جمله 48 هزار میلیارد تومان ذکر شده بود پرداخت شود.
وی بیان داشت: تغییر تسهیلات از 22 به 25 میلیون تومان و تمام مواردی که قبلا ابلاغ شده بود ولی اعمال نشده است از محل اعتبار 2000 میلیارد تومانی مصوب پرداخت می‌شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست داریم تسهیلات از 25 به 30 میلیون تومان افزایش یابد که هنوز با این مساله موافقت نکرده است و معتقد است پول پرقدرت موجب تورم می‌شود و ما درخواست ارائه راهکار توسط بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات شدند و با این موضوع مشکلات مسکن مهر حل می‌شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اظهار کرد: تاکنون 2500 میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر وصول شده است و شورای پول و اعتبار مصوب کرده است تا 7000 میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط از دوماه گذشته به بعد، تسهیلات جدید داده شود و ما درخواست داریم مبلغ 2500 بازپرداخت شده اقساط در گذشته نیز امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود.
اصغری مهرآبادی یادآور شد: در خصوص خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور وزیرای ذیربط چلسه‌ای در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و در پی آن کارگروهی با حضور نمایندگان معاونت نظارت راهبردی، وزرای نیرو، نفت و راه و شهرسازی تشکیل و مقرر شد هزینه‌های واقعی خدمات زیربنایی مورد نیاز مسکن مهر مشخص و برای تصمیم گیری و طرح در هیات دولت در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار می گیرد. همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع‌تر پیگیری‌های این وزارتخانه اجرایی شود.
وی افزود: برای بحت مردسه مسکن مهر با وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار شد و در حال حاضر از محل منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مرتبط با مسکن مهر ساخت 282 مدرسه آغاز شده است که 50 باب آن به اتمام رسیده‌ است و ساخت 254 مسجد در دست ساخت است که تاکنون 70 مسجد تکمیل شده است.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر بیان داشت: شورای مسکن استان‌ها با حضور رئیس جمهور فعال شده است که در آن جلسات مشکلات به صورت ریز بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری می‌شود و در یک ماه اخیر در جلسات 9 استان شرکت کرده‌ام و تا تیرماه حداقل یکبار در تمام استان‌ها سراسر کشور شرکت خواهم کرد.
اصغری مهرآبادی تصریح کرد: 80 درصد مشکلات در 14 استان است و 20 درصد مشکلات در بقیه استان‌ها است.
وی گفت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت قیمت واقعی مورد نیاز خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر اعلام شود.
همچنین به مدیران راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شده است تا این میزان بررسی شود و از هفته سوم فروردین ماه به وزارت راه و شهرسازی ارائه شود تا هر چه سریع‌تر پیگیری‌های این وزارتخانه اجرایی شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر اعلام کرد: در سال 93 با مساعدت‌های صورت گرفته امیدواریم در 15 استان پرونده مسکن مهر بسته شود و اعلام زمان نهایی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر وابسته به همکاری دستگاه‌های متولی است.
اصغری مهرآبادی با اشاره به تصمیم گیری در خصوص تعاونی های متخلف گفت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون تصمیم گرفته شد اعضایی که سهم آورده خود را با توجه به ابلاغ دو اخطار 15 روز پرداخت نکنند حذف و افراد جایگزین معرفی شوند همچنین مصوب شد تا پروژه بلوک به بلوک تکمیل شود.
وی بیان داشت: در جلسه مشترک با وزارت تعاون مقرر شد تعاونی هایی که سوء مدیریت دارند حسابرسی شوند و طبق بند 17 ماده 66 قانون وزارت تعاون در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تصمیم لازم اخذ شود.
قائم مقام وزیر و مجری طرح ویژه مسکن مهر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ‌تحویل واحدهای مسکن به صورت موقت است و سازنده تا یک سال باید مشکلات ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر را متقبل شود.
اصغری مهرآبادی بیان داشت: درباره نقل و انتقال اعیانی واحدهای مسکونی مهر قبلا بخشنامه‌ای از طرف دولت قبل داده شده بود و از نظر قانونی منعی برای خرید و فروش وجود ندارد و با تهیه متن جدید در حال بررسی و تسهیل نقل و انتقال این واحدها هستیم که نداشتن بدهی بابت تهسیلات بانکی و بدهی اجاره عرصه بدهی مهمترین مشخصه می تواند باشد و مشاور مالی وزارتخانه در حال بررسی این موضوع است.
وی افزود: برای خودمالکین واحدهای مسکونی مهر تصمیماتی گرفته شده است تا بتوانند معادل پنج میلیون تومان در قالب جعاله با اوراق حق تقدم تسهیلات دریافت کنند.
مهر‌آبادی تاکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی مهر غیر قانونی است و هیچ اعتقادی به این موضوع نداریم

وعده‌های دولت؛از حرف تا عمل


دادن وعده‌های گوناگون توسط دولتهایی که به‌تازگی روی کار می‌آیند و ترسیم برنامه‌های بلندمدت براساس این وعده‌ها همواره در تمام دنیا روشی مرسوم بوده است....


دادن وعده‌های گوناگون توسط دولتهایی که به‌تازگی روی کار می‌آیند و ترسیم برنامه‌های بلندمدت براساس این وعده‌ها همواره در تمام دنیا روشی مرسوم بوده است. بر این اساس دولت طی سالهایی که روی کار آمده است در زمینه‌هایی همچون مسکن، اشتغال، تورم، صنعت، حمایت از تولید و ... وعده‌هایی را داده است که در این گزارش به بررسی میزان تحقق این وعده‌ها و موانع رسیدن به آنها خواهیم پرداخت.

مسکن مهر

بحث تحقق وعده‌ها و اثرات اجتماعی که این مهم می‌تواند بر افکار عمومی داشته باشد هموراه مورد تاکید بوده است تا جایی که مقام معظم رهبری اخیرا اجرای وعده‌های داده شده توسط دولت را بسیار مهم دانستند و تاکید کردند که اگر ما بتوانیم به این وعده‌ها عمل کنیم، توقعات مردم تبدیل به ایمان و  اعتقاد می‌شود. این تاکید خود می‌تواند چراغ راهی برای مسوولان اجرایی کشور برای عمل به وعده‌هایشان باشد تا بر اساس آن، راه‌های رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه توسعه هموارتر شود.

*مسکن مهر و وعده خانه‌دار شدن مردم

دولت از ابتدای روی کار آمدن بر فعالیتهای عمرانی تاکید بیشتری داشت و براساس آن خانه‌دار کردن مردم که قانون اساسی بر آن تاکید دارد و همواره یکی از نیازهای استراتژیک هم محسوب می‌شده را در صدر برنامه‌هایش قرار داد و اجرای طرح مسکن مهر را به‌عنوان کلیدی‌ترین برنامه در این زمینه آغاز کرد. طرحی که هدف عمده آن خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه بود. اما براساس آنچه وعده‌اش داده شد، تا به امروز روند واگذاری  واحدهای مسکن مهر براساس برنامه پیش نرفته است. هرچند روند ساخت‌وسازها در طرح مسکن‌ مهر طی یکسال اخیر سرعتی به مراتب بیشتر از قبل به خود گرفته‌ است که عمده دلیل این تحول، ناشی از طراحی برخی مسیر ساده و میان‌بر برای تامین مسکن با خصوصیات مسکن‌مهر بوده است.

براساس اصول 31 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سال 1386 وزارت تعاون نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی متقاضیان فاقد مسکن در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن مهر اقدام و واجدین شرایط را سازماندهی کرد.

دولت در زمینه حمایت از تولیدات صنعتی و کشاورزی، مدیریت چالش‌های حوزه انرژی و.... هم شعارها و وعده‌هایی را اعلام کرده بوده که فعالان این بخش‌ها بر عدم تحقق آنها به صورت کامل اتفاق نظر دارند

نتایج بررسی‌‌ها نشانگر آن است که تصمیم سال 86 مبنی بر واگذاری زمین به تعاونی‌ها و انتظار تبدیل آن به مسکن، کمی ناپخته و غیرکارشناسی بوده است. در ماههای اخیر گزارشهای روزانه اقدامات وزارت مسکن و شهرسازی نشان از ساماندهی و محقق شدن وعده‌های دولت در راستای خانه‌دار کردن همه مردم ایران دارد که البته این حرکت به آهستگی صورت می‌گیرد.

البته سیاست‌های پرشتاب دولت در بخش مسکن منتقدانی هم دارد و کارشناسان بخش مسکن از سرعت ساخت و ساز مسکن مهر چندان دل خوشی ندارند و آن را از معایب محسوب می‌کنند. حتی این کارشناسان به وزیر مسکن و شهرسازی هشدار داده‌اند و گفته‌اندکه ترجیح دادن سرعت به کیفیت در آینده نه چندان دور بخش مسکن کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. اما علی نیکزاد همچنان به هر شکل درصدد موفقیت طرح مسکن مهر که به زعم متولیان بخش مسکن دولت تنها راه حل مطلوب در میان انبوه راهکارها و پیشنهادات ارائه شده در سال 84 برای خروج از بحران مسکن بوده است، می‌باشد.

مسکن مهر

پیش از این و در ماه‌های ابتدایی سال بود که مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که «برای امسال واگذاری واحدهای مسکونی آماده شده را در دور مرحله برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مرحله اول که اکنون به سرانجام رسیده است بزودی در اوایل شهریورماه 140 هزار واحد مسکونی آماده شده را تحویل صاحبانشان خواهیم داد. مرحله دوم نیز به مناسبت دهه فجر پیش بینی شده است اما مشخص نکرده‌ایم چه مقدار واگذار خواهد شد در مجموع تعهد ما 940 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر است که با توجه پیشرفت چشمگیری در ماههای اخیر داشته‌ایم امید است تا پایان سال بخش عمده ساختمان‌های در حال ساخت به بهره‌برداری برسند.» که تحقق این وعده کمی با مشکل مواجه شده است و مشکلات تاسیساتی بارها وزرای مسکن و نیرو را پای پروژه‌های مسکن مهر کشانده است.

البته ناگفته نماند140هزار واحد مسکونی مرحله اول شامل؛ 25 هزار واحد مربوط به شهرهای جدید، 90 هزار واحد در هر یک از استانهای مربوطه، 15 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 10 هزار واحد نیز در بافتهای فرسوده، است. مساحت کل بنای این 140 هزار نزدیک به 14 میلیون متر مربع است و با اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان از محل تسهلیلات بانکی و آورد متقاضیان به سرانجام رسید.

البته معاون وزیر مسکن و شهرسازی معتقد است که هم اکنون قطار مسکن مهر در ریل خود به سرعت در حال حرکت است و مردم با افتتاح‌هایی که امسال انجام شده و انجام خواهد شد این شتاب را نظاره‌گر هستند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که تا دو سال آینده مشکل کلی مسکن آحاد مردم در سطح جامعه حل شود.

*وعده‌های بودجه‌ای!

همواره دولتها بخشی از وعده‌هایشان را در لفاف بودجه‌ای که هز سال به خانه ملت ارائه می‌دهند، لحاظ کرده و بر اساس آن می‌توان بخشی از وعده‌های دولت را در این قالب سنجید.

پول-نقدینگی-یارانه

دولت در نخستین بودجه‌ای که سال 84 به مجلس ارائه کرد بر افزایش بودجه عمرانی برای توسعه کشور و افزایش اشتغال تاکید داشت که با متمم بودجه عمرانی موافقت و بودجه عمرانی سال 85 با کاهش سه هزار میلیارد تومانی از 18 هزار میلیارد تومان به 15 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت به تصویب رسید. در ابتدا طی سال 85 تا حدودی هدف دولت که افزایش کار عمرانی و توزیع آن به طریقی که بخش‌های کمتر برخوردار توجه بیشتری شود، تقریبا محقق شد. همچنین در سال 86 و 87 بودجه محقق شده عمرانی به ترتیب 14 و 21 هزار میلیارد تومان رسید که در واقع سال 87 یکی از عمرانی‌ترین سالها بود. در سال 88 به دلیل کاهش درآمدهای نفتی بودجه عمرانی کشور علی‌رغم تصویب بودجه 24 هزار میلیارد تومانی، کمتر از 20 هزار میلیارد تومان محقق شد. سال 89 بودجه عمرانی پیشنهادی دولت 34 هزار میلیارد بود که بخش عمده‌ای از این افزایش بودجه از محل درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده، اما مجلس با تغییر این منبع درآمدی فروش اوراق مشارکت را جایگزین کرد که در عمل محقق نشد.

البته برخی درباره بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال 1391 بر این باورند که با اعتبارات و نگاه این لایحه، نمی‌توان وعده‌های ارائه شده را محقق کرد و باید منتظر ماند و دید آیا این بودجه در سال پایانی کار دولت می‌تواند یاری‌گر مسوولان برای عمل به قول‌هایشان باشد؟ یا اینکه خود به یکی از وعده‌های غیرقابل تحقق تبدیل می‌شود؟

نرخ بیکاری طبق وعده دولت و قانون برنامه چهارم توسعه باید تک رقمی می‌شد و در پایان برنامه به 8.4 درصد می‌رسید، اما در سال 88 که سال پایانی برنامه بود، این هدف با افزایش نرخ بیکاری به 11.9 درصد تحقق نیافت

 *رفع بیکاری، وعده‌ای که محقق نشد

اشتغال و رفع مشکل بیکاری نیز مانند حل مشکل مسکن، علاوه بر اینکه همواره یکی از دغدغه‌های مردم بوده، توسط دولت‌ها در این زمینه هم وعده وعیدهای مختلفی داده می‌شود تا جایی که تک رقمی کردن نرخ بیکاری در کشور از شعارهای دولت بوده است. بر این اساس، نرخ بیکاری از 11.8 درصد سال 84 به 11.3 درصد در سال 85 رسید که نشان‌دهنده کاهش 0.5 درصدی این شاخص مهم اقتصادی بود. علاوه بر این اقدامات طرح بنگاه‌های زودبازده هم تا حدودی به کاهش نرخ بیکاری کمک کرد. نرخ بیکاری در سال 86 به دلیل ادامه این سیاست‌ها و همچنین با توجه به افزایش قیمت مسکن و هجوم سرمایه‌ها برای ساخت مسکن نیز کاهش یافت. در تابستان همان سال این نرخ با 0.3 درصد کاهش به 9.9 درصد و در پاییز و زمستان به ترتیب 9.8 و 11.9 درصد رسید که مجموع نرخ بیکاری در این سال به 10.6 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش 0.6 درصدی این نرخ بود.

استخدام-بیکاری

سیاست کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل درحال موفقیت بود که سه سال پیش یعنی سال 87 ، مسوولان برای کنترل نرخ تورم، سیاست‌های انبساطی شدید پولی و مالی را تغییر داد به ‌طوریکه در پایان همان سال رشد نقدینگی به پانزده و نه دهم درصد کاهش یافت، در حالی که در سال 85 و 86 این نرخ به ترتیب 39.4 و 27.7 درصد بود. نرخ بیکاری در سال 87 رقم 10.4 درصد اعلام شد که نسبت به سال قبل از آن 0.2 درصد کاهش نشان می‌داد، اما روند افزایش نرخ بیکاری از فصل زمستان آغاز شده بود. نرخ بیکاری در سال 88 برخلاف سال‌های گذشته دیرتر اعلام شد و علی‌رغم کاهش نرخ بیکاری در چند سال متوالی، این شاخص مهم در این سال به 11.9 درصد افزایش یافت که نشان‌‌دهنده افزایش 1.5 درصدی در سال 88 است.

نرخ بیکاری طبق وعده دولت و قانون برنامه چهارم توسعه باید تک رقمی می‌شد و در پایان برنامه به 8.4 درصد می‌رسید، اما در سال 88 که سال پایانی برنامه بود، این هدف با افزایش نرخ بیکاری به یازده و نه دهم درصد تحقق نیافت.

البته رئیس مرکز آمار ایران امسال از کاهش دو درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت که در سال 89 یک‌میلیون و هفتصد هزار نفر ورودی به بازار کار داشتیم و تقاضا بالا رفته است. جمعیت فعال در این سال، نزدیک به 25 میلیون نفر و نرخ بیکاری در این سال13و نیم درصد بوده که در بهار سال 90 به11 و نیم درصد رسیده و چیزی حدود دو درصد کاهش داشته است.

بحث تورم نیز همواره یکی از دغدغه‌های مهم دولتها بوده است و کاهش یا مهار آن یکی از وعده‌های دائمی؛ وعده‌ای که همواره یکی از دغدغه‌های آحاد مردم نیز بوده است و تحققش مستقیما روی زندگی آنها تاثیر خواهد داشت

*وعده کنترل تورم

بحث تورم نیز همواره یکی از دغدغه‌های مهم دولتها بوده است و کاهش یا مهار آن یکی از وعده‌های دائمی؛ وعده‌ای که همواره یکی از دغدغه‌های آحاد مردم نیز بوده است و تحققش مستقیما روی زندگی آنها تاثیر خواهد داشت.

بر این اساس در پایان سال 83 نرخ تورم 15 درصد بود که این رقم به 14 درصد در سال 84 رسید. با سیاست‌های انبساطی و افزایش قیمت‌ نفت و کالاهای جهانی نرخ تورم در سال‌های 85، 86 و 87 به ترتیب به 11.9، 18.4 و 25.5 درصد افزایش یافت، اما پس از نمودار شدن سیاست‌های کنترلی دولت سیر نزولی تورم آغاز شد به طوری که نرخ تورم تا پایان سال 88 به 10.8 درصد رسید. کاهش نرخ تورم به روند کاهشی خود تا رقم 8.8 درصد ادامه داد و پس از آن بود که دوباره تورم صعودی شد. علت اصلی توقف کاهش نرخ تورم و افزایشی شدن آن می‌توان به افزایش نرخ نقدینگی به 23.9 درصد تا پایان سال 88 اشاره کرد، همچنین این شاخص در پایان سال 89 به 25.2 درصد و تورم 12.4 درصد رسید. هم‌اکنون نرخ تورم در مرداد 90 به 17.3 درصد رسیده که طبق اظهارات مسئولان به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

تورم

کارشناسان بر این باورند که در نظام‌های اقتصادیی که همزمان دارای نرخ بیکاری بالا و نرخ تورم دو رقمی هستند، امکان تحقق همزمان دو هدف وجود ندارد و باید با انتخاب سیاست بینابینی طیفی از اهداف را دنبال کرد و بر این اساس در شاخصه‌هایی مانند تورم و بیکاری وعده‌های دولت تاکنون عملی نشده است. البته هدف دولت برای سال جاری ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی است که در صورت تحقق آن نرخ بیکاری به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و باید تا پایان سال برای عملی شدن این هدف یا وعده منتظر ماند.

با نگاهی به کارنامه موجود طی سالهای گذشته، دولت در تحقق وعده‌هایش کمی با ناکامی مواجه شده است که عده‌ای شرایط ویژه کشور از بابت تحریم‌ها و بحرانهای اقتصادی دنیا و ... را در این زمینه بی‌تاثیر نمی‌دانند و معتقدند باید برای بررسی کارنامه دولت در عمل به وعده‌ها و شعارهایش همه جانبه به موضوع نگریست و دید آیا همه امکانات برای تحقق وعده‌ها وجود داشته است با اینکه در این زمینه همواره موانع راه مسوولان را در عمل به گفته‌هایشان ناکام گذاشته‌اند. هر چند مقام معظم رهبری در دیدار با دولتی‌ها تاکید کردند که اگر وعده‌ای امکان تحقق ندارد، به روشنی برای مردم توضیح داده شود که دولت نمی‌تواند این وعده را عملی کند.

علاوه بر شاخص‌های کلان اقتصادی مورد بررسی، دولت در زمینه حمایت از تولیدات صنعتی و کشاورزی، مدیریت چالش‌های حوزه انرژی و.... هم شعارها و وعده‌هایی را اعلام کرده بوده که فعالان این بخش‌ها بر عدم تحقق آنها به صورت کامل اتفاق نظر دارند و خواستار عمل به وعده‌ها هستند. باید دید آیا دولت طی سالهای باقی مانده از عمرش موفق به عمل به وعده‌هایش خواهد شد یا تحقق آنها را برای دولتهلی آینده باقی می‌گذارد





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo